Έγκυρες συμβουλές για βιομηχανικές εφαρμογές και άλλες καταστάσεις όπου η μόνη επιλογή είναι η άψογη εκτύπωση.

MIKE YOUNG, ASDPT* - IMAGETEK CONSULTING

Δείτε το πρώτο μέρος του άρθρου εδώ.

ΜΥΣΤΙΚΟ #2: Η ΓΑΖΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ

Πριν από πολύ καιρό έμαθα ότι αρκετοί επαγγελματίες του χώρου της εκτύπωσης δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τη γεωμετρία της γάζας, τουλάχιστον πέρα από την αρίθμηση της γάζας και την διάμετρο του νήματος της γάζας που χρησιμοποιούν. Για να είμαστε δίκαιοι, ένα έμπειρο, ενημερωμένο άτομο επέλεξε αυτά τα προϊόντα και είχαν αποτέλεσμα. Συνεπώς είναι κατανοητό γιατί η έρευνα γύρω από τη γάζα σταμάτησε εκεί. Η αλήθεια είναι ότι τέτοιου είδους γάζες ανταποκρίνονταν στις ανάγκες εκείνης της περιόδου, αλλά όπως έχουμε πει, οι προκλήσεις στην σημερινή αγορά έχουν αλλάξει ριζικά και θα συνεχίζουν να αλλάζουν. Αυτό που ήταν αρκετό στο παρελθόν δεν είναι απαραίτητα και σήμερα. Ο μόνος τρόπος για να μάθουμε είναι να δοκιμάσουμε νέες κατηγορίες γαζών.

Αρκετές από τις λεπτότερες γάζες μπορεί να μην υπήρχαν όταν επιλέχθηκαν τα σημερινά προϊόντα. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που οι γάζες ήταν υφασμένες και κατασκευάζονταν για εργασίες διήθησης. Σχεδιάστηκαν για να απομακρύνουν σωματίδια, ενώ ο δικός μας σκοπός είναι να διοχετεύουμε τα σωματίδια μέσα από αυτά. Από τότε, τα εργοστάσια κατασκευής υφάνσιμων γαζών έχουν αναβαθμιστεί παράγοντας γάζες μεγαλύτερης αρίθμησης και νήματα με μικρότερη διάμετρο στα προϊόντα τους, ειδικά για να ικανοποιήσουν ειδικές εφαρμογές. 

Κάποτε η μεταξοτυπία ήταν ευρέως αποδεκτή για την ικανότητά της να αποδίδει επιστρώσεις με πυκνότητα, ομοιογένεια και καλυπτικότητα, και έτσι συνεχίζει. Ωστόσο, πολλές από τις πρόσφατες καινοτόμες εφαρμογές απαιτούν πιο λεπτή εναπόθεση μελανιού, συχνά ένα καλά ελεγχόμενο ομοιόμορφο πάχος, πιο λείο ανάγλυφο, ομοιόμορφη απόχρωση/διαφάνεια, καλή λεπτομέρεια, αψεγάδιαστες γραμμές, και πολλά περισσότερα.

Χωρίς να εμπλεκόμαστε ιδιαίτερα στις συγκρίσεις των χαρακτηριστικών της γάζας, παίρνουμε δύο διαφορετικές γάζες που διαφέρουν μόνο κατά 3 μικρά στη διάμετρο του νήματος. Η μια είναι πολυεστερική μονής ύφανσης, μιας κορυφαίας εμπορικής φίρμας, 355/34 (που σημαίνει 355 νήματα ανά ίντσα με διάμετρο νήματος 34 μικρά), έχει φυσικό άνοιγμα 29 μικρά που εξασφαλίζει μια ανοιχτή περιοχή της τάξεως του 16%. (βλ. εικ. 3). Αυτό σημαίνει ότι μόνο το 16% του μελανιού μπορεί να περάσει στην επιφάνεια του υποστρώματος για να δημιουργηθεί η εικόνα. Ο λόγος του περιορισμού οφείλεται στην παρέμβαση των νημάτων και των διασταυρώσεών τους, τα οποία καταλαμβάνουν συνολικά το 84% της υφασμένης γάζας. Αυτό είναι καλό για διήθηση αλλά όχι για σημαντικές εφαρμογές μεταξοτυπίας. Αν το μελάνι περιέχει μεγάλα σωματίδια, κάτι που συμβαίνει σε πολλές λειτουργικές εφαρμογές, όπως είναι οι αγώγιμες πάστες και ο φώσφορος (για ηλεκτροφωσφορίζουσες επιφάνειες), τότε τα μικρά ανοίγματα της γάζας ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την καλυπτικότητα και/ή τις λεπτομέρειες της εικόνας παρεμποδίζοντας τη μεταφορά του μελανιού.

Η δεύτερη, είναι μια γάζα 355/31 με διάμετρο νήματος 31 μικρά. Μόνο αυτή η διαφορά βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό την ανοικτή περιοχή μεταξύ των κλώνων - μάτι στα 38 μικρά και το ποσοστό της ανοιχτής επιφάνειας στο 28%, όπως φαίνεται στο κάτω ήμισυ της εικόνας 3. Η παρέμβαση της γάζας μειώνεται περισσότερο από 14%, ενώ το μέγεθος των σωματιδίων καθίσταται ασήμαντο. Πολλοί αποφεύγουν να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο, ωστόσο, θα μπορούσε να επηρεάσει το συνολικό πάχος και/ή την αδιαφάνεια. Συμπερασματικά η δεύτερη γάζα είναι λεπτότερη. (48 μικρά συγκρινόμενη με 54).

Αλλά το κλειδί είναι η φράση «θα μπορούσε». Στην πραγματικότητα η παχύτερη γάζα με τους σχηματισμούς που αποτελούνται από υψηλές κορυφές και βαθιές κοιλάδες δημιουργεί μακρά και στενά τούνελ μέσα από τα οποία το μελάνι αδυνατεί να περάσει, παράγοντας σαν αποτέλεσμα οπές και ραβδώσεις (Εικ4). Με τη γάζα 355/31, το στρώμα του μελανιού μπορεί να είναι λίγο πιο λεπτό, αλλά τα κέρδη που προκύπτουν μπορεί να είναι εξαιρετικά και το ποσοστό απόρριψης ενδέχεται να μειώνεται. Η ποιότητα εκτοξεύεται: η πίεση της σπάτουλας μειώνεται, δημιουργώντας λιγότερη παραμόρφωση, η καλυπτικότητα και η ομοιομορφία του μελανιού βελτιώνεται και τα χρώματα αποδίδονται με μεγαλύτερη ακρίβεια.


Ο Mike Young  έχει εξειδικευτεί σε γραφικά υψηλής ευκρίνειας και στην μεταξοτυπία για βιομηχανικές εφαρμογές για σχεδόν 50 χρόνια. Είναι μέλος και πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Τεχνολογιών Μεταξοτυπίας και Ψηφιακής Εκτύπωσης και έχει τιμηθεί με το διάσημο βραβείο Swormstendt για τη σύνταξη τεχνικών κειμένων. Ο Young συνεργάζεται συχνά με εμπορικές εκδόσεις, SGIA judje, και είναι ομιλητής σε βιομηχανικές διοργανώσεις. Η συμβουλευτική του εταιρεία εδρεύει στο Κονέκτικατ και ονομάζεται Ιmagetek Consulting International και μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο: mike@imagetekconsulting.com

*ASDPT: Academy of Screen & Digital Printing Technology

Πηγή: Περιοδικό SCREEN PRINTING | Νοέμβριος 2018
Μετάφραση κειμένου: Σπυριδούλα Αυλωνίτη