Έγκυρες συμβουλές για βιομηχανικές εφαρμογές και άλλες καταστάσεις όπου η μόνη επιλογή είναι η άψογη εκτύπωση.
MIKE YOUNG, ASDPT* - IMAGETEK CONSULTING
ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ 5 ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΕΛΑΡΩΝ;
Η πρώτη μου σκέψη, όταν μου ζητήθηκε να αναλάβω αυτό το θέμα, ήταν ότι υπάρχουν σίγουρα πολύ περισσότερα από πέντε μυστικά. Γιατί πέντε και όχι επτά, εννέα ή περισσότερα; Από συντακτική σκοπιά, δεν νομίζω ότι ο αριθμός των μυστικών έχει σημασία, καθώς το αποτέλεσμα περιέχει χρήσιμες πληροφορίες που βοηθούν τους αναγνώστες να διαπρέψουν.
Αρχικά σκέφθηκα τον αριθμό 12 και στη συνέχεια συνειδητοποίησα ότι κάθε ένα από αυτά θα καταλάμβανε μικρότερο χώρο από τον καθορισμένο, αφήνοντας τους οξυδερκείς αναγνώστες ξεκρέμαστους. Μετά από μερικές περικοπές διαμορφώθηκε σε «5 κορυφαία». Επιπρόσθετα, είχα την δυνατότητα να ασχοληθώ με ένα δικό μου πρόβλημα που αφορούσε τις υπερβολικές προδιαγραφές, ένα θέμα που αντιμετωπίζουν αρκετοί μεταξοτύπες αφού όμως έχουν αναλάβει μια δουλειά, που αργότερα εύχονται να μην την είχαν!
Αν και η κατασκευή τελάρου είναι στο επίκεντρο αυτού του άρθρου, οποιαδήποτε βελτίωση μπορεί να πάει χαμένη, εάν η παραγωγή είναι αδύναμη να καρπωθεί τα οφέλη μιας τέτοιας δυναμικής προσπάθειας. Χωρίς καμία αμφιβολία, μια παρόμοια διάταξη «5 κορυφαία» είναι κατάλληλη να καλύψει την παραγωγή από μόνη της.
5 ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΕΛΑΡΩΝ ΜΕΤΑΞΟΤΥΠΙΑΣ
Είναι μια πραγματικότητα που τη βλέπουμε σχεδόν σε κάθε εκτυπωτική εργασία: Ότι τυπώνεται σήμερα είναι πιο δύσκολο και απαιτητικό από αυτό που τυπωνόταν πριν πέντε χρόνια. Και αυτό που τυπώθηκε τότε αποτελούσε μεγαλύτερη πρόκληση από αυτό που είχε τυπωθεί πέντε χρόνια νωρίτερα - και ούτω καθεξής - ενώ την ίδια στιγμή περιμένουμε ανώτερα αποτελέσματα από εξοπλισμό και διαδικασίες εκτύπωσης που έχουν ξεπεραστεί προ πολλού!
Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι που εξηγούν γιατί η τεχνολογία της μεταξοτυπίας έχει διαχειριστεί αυτήν την πρόκληση σχετικά καλά. Πρώτον, ή αύξηση του βαθμού δυσκολίας και οι αυστηρότερες απαιτήσεις, έχουν αναπτυχθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου και όχι μέσα σε μια νύχτα. Για παράδειγμα, οι γονείς δεν βλέπουν την ανάπτυξη των παιδιών τους μέρα με τη μέρα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν την βλέπουν καθόλου. Οι αλλαγές γίνονται εμφανείς μόνο όταν κοιτάμε πίσω χρόνο.
Ο δεύτερος λόγος αυτής της φανερά ομαλής μετάβασης σε μια κατεύθυνση περισσότερο δυναμικής εργασίας με πιο ελεγχόμενα αποτελέσματα, είναι ότι τα προϊόντα της μεταξοτυπίας έχουν σημειώσει επίσης πρόοδο, σε ορισμένες περιπτώσεις σημαντική. Το γεγονός αυτό συνδυάζεται με το θέμα του άρθρου, διότι, καλώς ή κακώς, οι κατασκευαστές έχουν κάνει ότι τους αναλογεί - αλλά εμείς, ως εκτυπωτές, κάναμε ότι μας αναλογεί αξιοποιώντας πλήρως αυτές τις σημαντικές εξελίξεις; Παίρνουμε άραγε αυτά τα προηγμένα τεχνικά αναλώσιμα, και αν ναι, τα χρησιμοποιούμε με τον ενδεικνυόμενο τρόπο; Ή απλά κλείνουμε τα μάτια στα καινοτόμα υλικά, την εκπαίδευση, τις εύστοχες οδηγίες, γιατί νομίζουμε ότι μπορούμε να οδεύουμε με ασφάλεια χρησιμοποιώντας τεχνικές του παρελθόντος που φαίνεται ότι ακόμα λειτουργούν;
Συχνά, η πραγματικότητα βρίσκεται πιο κοντά στο τελευταίο, και αυτό αποτελεί το εμπόδιο που απαγορεύει σε αρκετά εκτυπωτικά εγχειρήματα να εξελίξουν τις ικανότητες επεξεργασίας. Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί εκτυπώσεις που προέρχονται από εμπορικούς κατασκευαστές τελάρων, ή από άλλους προμηθευτές φαίνονται εκπληκτικές; Η αλήθεια είναι πως στην πραγματικότητα δεν είναι – απλά δημιουργήθηκαν τηρώντας με μεγάλη ακρίβεια τις οδηγίες. Οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει εκπληκτικές εκτυπώσεις μεταξοτυπίας, αλλά μόνο εάν ακολουθήσει σχολαστικά τις κατευθυντήριες οδηγίες της διαδικασίας χωρίς περικοπές.
Αυτό το οποίο με προβληματίζει είναι ότι δεν χρειάζεται να γίνει έτσι, ιδιαίτερα όταν υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων πόρων. Μη με παρεξηγείτε: η αντιμετώπιση των προβλημάτων σε εφαρμογές εκτύπωσης υψηλών απαιτήσεων με κάνει να αισθάνομαι ασφάλεια. Η άποψή μου είναι ότι έχουν γραφτεί εξαιρετικά τεχνικά άρθρα πάνω στη κατασκευή τελάρων μεταξοτυπίας, ίσως περισσότερα από κάθε άλλο θέμα. Συνεπώς τι συμβαίνει με αυτά; Πιστεύω ότι η αλήθεια βρίσκεται είτε στην αδιαφορία είτε στο ότι κάνουμε πάντα το ίδιο με τον ίδιο τρόπο ή και στα δύο. Είναι ευσεβής πόθος να αναμένουμε επιτυχή έκβαση σε δύσκολες εκτυπωτικές εργασίες χωρίς καμία αρχική προετοιμασία. Η κατασκευή τελάρου συμβαδίζει με τον απαιτούμενο βαθμό ποιότητας εκτύπωσης - είναι αδύνατον να παραδώσεις κάτι περισσότερο από αυτό που σου δόθηκε!
ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΑ, ΣΤΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σχεδόν κάθε απαιτητική εφαρμογή χρειάζεται ένα είδος καθοριστικού αποτελέσματος από την εκτυπωτική διαδικασία. Συνήθως, είτε η ομοιομορφία εναπόθεσης είναι καίριας σημασίας είτε είναι απαραίτητη η παραγωγή μιας εικόνας με μεγάλη ευκρίνεια και αίσθηση καθαρότητας - ή απαιτούνται και τα δύο. Ενώ η εκτύπωση γραφικών υψηλής ποιότητας ασχολείται πρωτίστως με τη δισδιάστατη όψη μιας εκτύπωσης από αισθητικής άποψης, πολλές λειτουργικές εκτυπώσεις απαιτούν την εναπόθεση μελάνης με τρισδιάστατη ακρίβεια με σκοπό τη λειτουργικότητα του προϊόντος.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ανάπτυξη των εκτυπωτικών διαδικασιών δεν ήταν ποτέ τόσο σημαντική όσο σήμερα. Η παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων επιταχύνεται με τρομακτικό ρυθμό και συνεπώς αυξάνουν και οι απαιτήσεις απόδοσης. Έτσι επιβάλλονται αυστηρότεροι έλεγχοι από ποτέ πάνω σε αυτό που ουσιαστικά δεν είναι παρά μια καλλιτεχνική διαδικασία. Εάν δεν γίνουν κατάλληλες βελτιώσεις για να αναβαθμιστεί το επίπεδο της ποιότητας, τότε το κέρδος από αυτή την προσοδοφόρα δουλειά θα είναι δύσκολο.
Αυτά τα πέντε μυστικά για την παραγωγή τελάρων θα απογειώσουν τα αποτελέσματά σας από κοινά σε εξαιρετικά και ακόμα περισσότερο. Παρουσιάζονται με τη σειρά που φτιάχνονται τα τελάρα, εκτός από το τελευταίο.
ΜΥΣΤΙΚΟ #1: ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΟΥ ΤΕΛΑΡΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ
Κατά το κλείσιμο μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας κατασκευής τελάρου η υπεύθυνη του τμήματος χαμογέλασε και υψώνοντας τη φωνή της είπε στη ομάδα της: «Δεν είναι το μέγεθος του τελάρου- είναι η αναλογία εικόνας, τελάρου, ανόητοι!» Ίσως να τέθηκε απότομα αλλά αυτό συνοψίζεται ως εξής: Υπάρχει αρκετό περιθώριο γάζας ανάμεσα στην εικόνα και το τελάρο για να μειώσει την παραμόρφωση της εικόνας και άλλα σχετικά ζητήματα; Καθώς εφαρμόζεται πίεση από την σπάτουλα η γάζα τεντώνεται προς τα έξω λόγω της ελαφριάς απόστασης που έχει το τελάρο από το αντικείμενο εκτύπωσης. Το σημαντικότερο είναι ότι όσο πιο κοντά είναι η εικόνα ή/και η σπάτουλα στο εσωτερικό άκρο του πλαισίου, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η παραμόρφωση λόγω της σοβαρής γωνίας απόκλισης της γάζας (βλέπε σχήμα 1).
Σχήμα 1
Πέρα από τις εικασίες, οι τρεις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες μέθοδοι για τον καθορισμό του μέγιστου μεγέθους εικόνας για ένα δεδομένο πλαίσιο είναι η μέτρηση, ο λόγος ή η αναλογία. Η πρώτη προσέγγιση χρησιμοποιεί μια ελάχιστη διάσταση (15,24cm x 20,32cm ή 6 x 8 inches) από το εσωτερικό του πλαισίου για την τοποθέτηση της εικόνας, άσχετα με το μέγεθος του. Η δεύτερη περιλαμβάνει ένα λόγο που εκφράζει τη σχέση του μεγέθους της εικόνας προς το μέγεθος του πλαισίου( IFR) ο οποίος πληροί τις ιδιαίτερες απαιτήσεις κάθε εργασίας· ενώ, η αναλογική μέθοδος απαιτεί το πλαίσιο να είναι διπλάσιο από τη διαδρομή της σπάτουλας και τριπλάσιο από το πλάτος της. Η αναλογική μέθοδος θέτει ένα μεγαλύτερο περιορισμό στο μέγεθος της εικόνας από ότι ο λόγος IFR, τον οποίο εγώ προσωπικά προτιμώ για πιο απαιτητικές εφαρμογές. Όποιο σύστημα και εάν χρησιμοποιείτε, το πλαίσιο πρέπει να είναι αρκετά μεγάλο για να υποστηρίξει επαρκώς ολόκληρη την εικόνα στα όρια της ανοχής που απαιτείται από την εφαρμογή. Οι σημαντικές εργασίες είναι πιο πιθανό να είναι καταδικασμένες εξ αρχής - ή τουλάχιστον να γίνουν με πολύ μεγάλη δυσκολία - αν το πλαίσιο έχει μικρότερο μέγεθος.
Το πλεονέκτημα της μεθόδου IFR είναι ότι δεν θεωρεί δεδομένο ότι όλες οι δουλειές είναι ίδιες. Το σχήμα 2 δείχνει διαφορετικές κατηγορίες ειδικών εκτυπώσεων, ομαδοποιημένων πρόχειρα, σε διαφορετικά γενικά μεγέθη εικόνων, παρέχοντας ένα λογικό λόγο εικόνας-πλαισίου που θα μπορούσε να υιοθετηθεί ως σημείο αναφοράς ή σημείο εκκίνησης. Κάθε εργασία ενδέχεται να έχει να ξεπεράσει διαφορετικές προκλήσεις, όπως για παράδειγμα, οι προδιαγραφές ενός πελάτη να απαιτούν ένα λόγο εικόνας-πλαισίου 30% ενώ για μια παρόμοια εργασία με το ίδιο μέγεθος εικόνας και το ίδιο μελάνι, οι προδιαγραφές που θέτει ο πελάτης να διαμορφώνει το λόγο στο 22%, απλά διότι η δεύτερη εργασία έχει αυστηρότερες ηλεκτρικές προδιαγραφές.
Σχήμα 2
Θα μπορούσαμε σίγουρα να διαφωνήσουμε και να ισχυριστούμε ότι η τελευταία δουλειά ήταν υπερεκτιμημένη σύμφωνα με τις προδιαγραφές του πελάτη, αλλά αυτό είναι ένα θέμα που θα επανεξετάσουμε. Ωστόσο, το παράδειγμα αυτό αποδεικνύει ότι το μέγεθος του πλαισίου δεν επηρεάζει πάντα το αποδεκτό μέγιστο μέγεθος της εικόνας, καθώς επιπρόσθετα όρια ανοχής (εκτύπωσης ή μη) πρέπει να έρχονται σε συμφωνία με τις προδιαγραφές εργασίας.
Ο Mike Young έχει εξειδικευτεί σε γραφικά υψηλής ευκρίνειας και στην μεταξοτυπία για βιομηχανικές εφαρμογές για σχεδόν 50 χρόνια. Είναι μέλος και πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Τεχνολογιών Μεταξοτυπίας και Ψηφιακής Εκτύπωσης και έχει τιμηθεί με το διάσημο βραβείο Swormstendt για τη σύνταξη τεχνικών κειμένων. Ο Young συνεργάζεται συχνά με εμπορικές εκδόσεις, SGIA judje, και είναι ομιλητής σε βιομηχανικές διοργανώσεις. Η συμβουλευτική του εταιρεία εδρεύει στο Κονέκτικατ και ονομάζεται Ιmagetek Consulting International και μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο: mike@imagetekconsulting.com
*ASDPT: Academy of Screen & Digital Printing Technology
Πηγή: Περιοδικό SCREEN PRINTING | Νοέμβριος 2018
Μετάφραση κειμένου: Σπυριδούλα Αυλωνίτη
Επιμέλεια κειμένου: Κωνσταντίνα Τσαντίρη