Η πρόεδρος του Συνδέσμου FESPA HELLAS, Φοντίνα Λομβαρδιά, συζητά με τον Νίκο Ραυτόπολο για τις επιπτώσεις της πανδημίας CoViD-19 στον εκτυπωτικό κλάδο και την επόμενη μέρα.

Ποια είναι τα μέχρι στιγμής μηνύματα που έχεις λάβει από τα κράτη μέλη της Fespa;

Οι επαφές μας είναι πολύ στενές αυτό το διάστημα, ειδικά με τις χώρες του Νότου. Η ενημέρωση που λαμβάνουμε είναι κάθε δύο εβδομάδες περίπου από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία. Μας ενδιαφέρει πολύ η επαφή αυτή λόγω κυρίως και του τουρισμού που έχουμε ως κράτη. Όσον αφορά την επίπτωση στις δουλειές τους, είναι στο 65% η πτώση των παραγγελιών, ενώ το 45% από τους επαγγελματίες έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους προσωρινά. Να σημειώσω ότι αυτά τα νούμερα αφορούν και τη Πορτογαλία η οποία δεν ακούστηκε και ιδιαίτερα. Τα κράτη υποστηρίζουν με προγράμματα οικονομικά τις επιχειρήσεις όπως και εδώ, αλλά με τη διαφορά ότι είναι σε πιο αργό ρυθμό. Για την Γερμανία, με τη δυνατή βιομηχανία στις Γραφικές Τέχνες, δεν έχω εικόνα προς το παρόν. Έχουν δημιουργηθεί επίσης διάφορα online sites ή links που έχουν να κάνουν με τους Συνδέσμους για να ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή οι επαγγελματίες. Να σημειώσω ότι με το που γυρίσουμε κανονικά στις δουλειές μας, οι πελάτες μας δεν θα είναι όλοι εκεί να μας περιμένουν λόγω των επιπτώσεων των μέτρων της καραντίνας τόσο καιρό. Όλα τα παραπάνω στοιχεία τα λαμβάνω κάθε δύο βδομάδες από τηλεδιασκέψεις μας μέσω Zoom με τους Προέδρους των Συνδέσμων. Επίσης επικοινωνούν συστηματικά με τους προμηθευτές για να έχουν μια πρώτη εικόνα για τα υλικά που μπορούν να προμηθευτούν σε πρώτη φάση.

Έχουν αναφερθεί απολύσεις ή οριστικά λουκέτα σε επιχειρήσεις;

Όχι απολύσεις δεν έχει αναφέρει κανένας Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος, όσο για τα λουκέτα δεν υπάρχει σαφήνεια. Δεν ξέρουν αν θα επιστρέψουν όλοι στις θέσεις τους πάντως. Κι εμείς εδώ στην Ελλάδα δεν έχει αναφερθεί απόλυση ή κλείσιμο εντελώς μιας επιχείρησης.

Οι Έλληνες μέλη της Fespa Hellas, πώς αντιμετώπισαν την κρίση; Ποια είναι η εικόνα που έχετε;

Μιλάω με μέλη μέσω της εφαρμογής Zoom, οι πιο πολλοί κάθισαν σπίτι τους. Δεν υπάρχει ιδιαίτερη κίνηση στις δουλειές τους και εξάλλου οι επιχειρήσεις στο κλάδο μας δεν είναι και πολυπληθείς, λειτουργούν με πολύ λίγο προσωπικό. Κάποιες επιχειρήσεις συνεχίζουν να δουλεύουν κανονικά καθώς τυπώνουν τα μπουκάλια που αφορούν αντισηπτικά για παράδειγμα. Να πω εδώ ότι παρά το γεγονός ότι κάποιες συνεχίζουν να τυπώνουν εφαρμογές στα μπουκάλια, δεν σημαίνει ότι σημείωσαν και αύξηση. Απλώς ένα μέρος της συνολικής τους δουλειάς συνεχίζει, δεν αποτελεί τον κύριο όγκο. Η συγκεκριμένη δουλειά απλώς σε κρατά ανοιχτό για να μην κλείσεις εντελώς, έτσι το βλέπουν ορισμένοι επιχειρηματίες στον χώρο μας.

Όταν ξέσπασε όλη αυτή η κρίση της πανδημίας και τα μέτρα που ελήφθησαν, θεωρείτε ότι οι Έλληνες επαγγελματίες του κλάδου αντέδρασαν γρήγορα και σωστά;

Ο Σύνδεσμός μας καταρχάς ενημέρωσε εγκαίρως τα μέλη μας για τη σοβαρότητα της κατάστασης και σαν γενική εικόνα που έχω είναι ότι ο κλάδος μας αντέδρασε με υπευθυνότητα. Σε αυτή τη φάση που βρισκόμαστε, εμείς ως Σύνδεσμος Fespa Hellas θεωρούμε ότι κάτι πρέπει να κάνουμε, το μελετάμε ακόμα ως προς ποια κατεύθυνση. Ο καθένας μας κοιτάζει το πώς θα γυρίσει πίσω σιγά σιγά, να αντιμετωπίσει τη νέα πραγματικότητα όσο το δυνατόν καλύτερα. Δεν λέω να βρει δουλειές που κινούνται αυτό τον καιρό, είναι δύσκολο. Λέω όμως να μπει στη διαδικασία να δουλεύει με ασφάλεια και τηρώντας τα μέτρα για να μην προκύψει κρούσμα.

Ποια προϊόντα έχουν επηρεαστεί περισσότερο;

Έχουν επηρεαστεί πολύ οι εφαρμογές που αφορούν τα αντηλιακά, τα παγωτά και ό,τι σχετίζεται με τον τουρισμό. Υπάρχουν επιχειρήσεις που στηρίζουν την παραγωγή τους σε αυτά και όπως είναι φυσιολογικό επηρεάστηκαν πάρα πολύ.

Υπάρχουν όμως και εφαρμογές που γνωρίζουν ζήτηση, όπως οι βιτρίνες, τα πλεξιγκλάς, η σήμανση και άλλα. Έχετε κάποια εικόνα;

Συμφωνώ ότι όλη αυτή η κρίση δημιούργησε και ευκαιρίες για κάποιες εφαρμογές στις εκτυπώσεις. Στο πλεξιγκλάς ενδεχομένως να πρέπει να δοθεί μια έμφαση ως προς την εκτύπωσή του. Να προσθέσω και τη σήμανση στο δάπεδο, αν και ό,τι γνωρίζουμε δεν είναι πολύ σαφές επειδή είναι ακόμα αρχή. Σίγουρα αυτές οι ευκαιρίες δεν αντικαθιστούν τον όγκο της συνολικής δουλειάς, είναι κάποια πράγματα προσωρινά.

Πώς κρίνετε τα μέτρα στήριξης που έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση μέχρι στιγμής για τις επιχειρήσεις του κλάδου της μεταξοτυπίας και της ψηφιακής εκτύπωσης;

Σε αυτό το κομμάτι πιστεύω ότι παντού συμβαίνει το ίδιο. Για παράδειγμα ό,τι μέτρα στήριξης πήρε η Γαλλία, πήρε και η χώρα μας. Είναι το ίδιο πακέτο στήριξης με τη μόνη διαφορά ως προς το ύψος του ποσού.

Τα μέλη σας ευελπιστούν σε περαιτέρω μέτρα στήριξης για την επόμενη ημέρα;

Ναι και από όσο ξέρω ήδη κάποιοι μπορούν να ενταχθούν σε κάποια προγράμματα. Να σημειώσω ότι σε κάποιες άλλες χώρες γίνονται και διακανονισμοί με την ΔΕΗ για πιο φθηνό ρεύμα για κάποιο διάστημα. Ωστόσο στην Ελλάδα δεν έχουμε ακούσει κάτι τέτοιο αν θα προταθεί.

Η επόμενη ημέρα στο βιομηχανικό τοπίο και στις επιχειρήσεις ενδεχομένως να αλλάξει ως προς ένα βαθμό. Ποια η άποψή σας για αυτό;

Ναι είναι βέβαιο ότι κάποια πράγματα θα αλλάξουν ως προς τη λειτουργία τους και τα μέτρα ασφαλείας, αλλά θεωρώ προσωρινά. Για παράδειγμα το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές θα εδραιωθούν ακόμα περισσότερο, που όμως πλήττει τις εκτυπώσεις. Κι αυτό αποτελεί ίσως τον μεγαλύτερό μας φόβο και ανησυχία, καθώς αν επεκταθεί το e-commerce περισσότερο θα πάρει κομμάτι από εμάς.

Μέσα σε όλη αυτή τη παγκόσμια κρίση, παρατηρήθηκε μια πρωτοφανής συμμαχία /συνεργασία εταιρειών Γραφικών Τεχνών που στήριξαν τα συστήματα υγείας των κρατών. Τι έχετε να πείτε για αυτό;

Η κίνηση αυτή χαρακτηρίζεται πολύ θετική και ναι είναι πρωτοφανής. Ενώθηκε η παγκόσμια βιομηχανία ενάντια σε έναν αόρατο εχθρό και η μόνη λύση ήταν η συνεργασία και η παροχή υλικών και υπηρεσιών.

Η Fespa και Drupa μεταφέρθηκαν σε άλλες ημερομηνίες. Ποια η αντίδραση του κόσμου, έχετε μια εικόνα;

Η Fespa θα γίνει πιο αργά φέτος, τον Οκτώβριο, ενώ η Drupa για τον Απρίλη του 2021. Αυτές οι αναβολές, και θα πω για την Fespa, είναι ότι έχουν κάνει τον κλάδο πιο ανυπόμονο για να επισκεφτεί την έκθεση και να δει τα προϊόντα. Προκάλεσε σίγουρα αναστάτωση όλο αυτό, αλλά ακούω ότι οι επαγγελματίες για τη Fespa περιμένουν το ταξίδι στη Μαδρίτη με ανυπομονησία.

Για την έκθεση SYSKEVASIA 2020, που είναι να γίνει τον Οκτώβριο, θεωρείτε ότι προλαβαίνει να διοργανωθεί;

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι θα αποτελέσει ρίσκο να διοργανωθεί, καθώς όλοι μιλάνε για αυτό το «δεύτερο κύμα» της πανδημίας, μια δεύτερη έξαρση. Δεν ξέρω πώς θα μπορούσε να διοργανωθεί μια τόσο μεγάλη εμπορική έκθεση στη φάση που μιλάμε. Αν δεν έχει βρεθεί για παράδειγμα το εμβόλιο, πώς θα μπορεί να κινηθεί ο εμπορικός κόσμος εύκολα και χωρίς να σκέφτεται το κίνδυνο; Οι κλειστοί χώροι είναι επίφοβοι και τα μέτρα που θα ληφθούν πρέπει να είναι πολύ αυστηρά. Γενικά ο τομέας της εμπορικής έκθεσης βάλλεται χωρίς αμφιβολία, επηρεάστηκε πάρα πολύ διεθνώς.

Οι VR εκθέσεις (Εικονικής Πραγματικότητας) βρήκαν την ευκαιρία και δημιουργήθηκαν σε χώρες του εξωτερικού, υποκαθιστώντας σε ένα βαθμό τις κανονικές. Τι λέτε για αυτό;

Άλλη μια ηλεκτρονική εφαρμογή που λόγω συνθηκών βγήκε στην επιφάνεια. Για να είμαι ειλικρινής, η προσωπική επαφή και η ζωντανή επικοινωνία δεν αντικαθίσταται με καμιά εφαρμογή. Όμως για την ώρα είναι εναλλακτική που θα βοηθήσει σε κάποιο βαθμό τις επιχειρήσεις να προβάλλουν έστω κι έτσι τα προϊόντα τους.

Το Συνέδριο στα Ιωάννινα, ένας πετυχημένος ετήσιος θεσμός, κατά τα φαινόμενα θα αναβληθεί. Έχετε κάποια ενημέρωση;

Σκεφτόμαστε να μεταφερθεί ημερολογιακά αργότερα μέσα στη χρονιά. Κάνουμε κάποιες συζητήσεις ως προς αυτό και πιστεύω σύντομα θα έχουμε κάποια νέα.

Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που θα πληγεί και κατά συνέπεια και οι εκτυπώσεις που σχετίζονται με αυτόν. Άλλοι λένε ότι ο τουρισμός θα πάει καλά, ίσως γιατί η Ελλάδα θεωρηθεί ασφαλής προορισμός. Τι λέτε για αυτό;

Σε βάθος χρόνου ίσως να συμβεί αυτό, να επιβραβευθεί κατά κάποιο τρόπο όλη αυτή προσπάθεια της Ελλάδας μέσω και του τουρισμού. Ακόμα και προς το τέλος της σεζόν ο κόσμος θα θέλει να επισκεφτεί νησιά και να κάνει όσο γίνεται τις διακοπές του. Είμαι αισιόδοξη ότι η Ελλάδα θα προτιμηθεί ως ασφαλής Τουριστικός προορισμός.

Τι μήνυμα περνάει η Fespa Hellas στα μέλη της εν μέσω όλης αυτής της κρίσης;

Θεωρώ ότι έχουμε περάσει και πιο δύσκολες εποχές σαν κλάδος και είμαστε σκληραγωγημένοι αν μπορώ να το πω.  Αυτή τη φορά λόγω του ότι πρόκειται για μια πανδημία που αφορά όλο τον πλανήτη, οι κινήσεις θα είναι προς το κοινό συμφέρον τόσο για την υγεία όσο και για την οικονομία. Μαζί θα σταθούμε ξανά όρθιοι .Είμαστε πιο κοντά από κάθε άλλη φορά ο ένας με τον άλλον και αυτό είναι το μήνυμα που λαμβάνω εγώ τον τελευταίο καιρό. Βλέπω τους επαγγελματίες να είναι σοβαροί και ενωμένοι.

 

Συνέντευξη στην εφημερίδα "η Τυπογραφία", τεύχος 1230, Μάιος 2020
Ρεπορτάζ: Νίκος Ραυτόπουλος, nikolaspgs@gmail.com