γράφει η Sonja Angerer,

Η εκτύπωση μπορεί να γίνει μια πύλη για το ψηφιακό περιεχόμενο, είναι ενδιαφέρον και οικονομικά αποδοτικό. Η σύνδεση διαδραστικών εκτυπωμένων προϊόντων με το διαδίκτυο είναι ευκολότερη από ποτέ. Οπότε, μήπως είναι καιρός οι πάροχοι υπηρεσιών εκτύπωσης να επικοινωνούν αυτό το μήνυμα στους πελάτες τους;

Ακολουθεί ένα παράδειγμα σεναρίου: φανταστείτε πως ξοδεύετε χιλιάδες ευρώ σε ένα περίτεχνο βίντεο. Μετά από μερικές εβδομάδες, έχει λάβει μόνο 127 προβολές και μερικές επισημάνσεις «μου αρέσει». Σήμερα, κάθε λεπτό, μεταφορτώνονται στο YouTube περίπου 500 βίντεο. Υπάρχει μια ολόκληρη επιχείρηση SEO αφιερωμένη στη βελτίωση της θέσης του ψηφιακού περιεχομένου στις μηχανές αναζήτησης και στα κοινωνικά μέσα. Μέχρι στιγμής, η εκτύπωση δεν έχει αναγνωριστεί ως μέρος αυτού του συγκεκριμένου κλάδου. Το οποίο είναι μάλλον περίεργο, καθώς η διαδραστική εκτύπωση προσφέρει έναν μοναδικό τρόπο για να οδηγήσει το κοινό-στόχο στο ψηφιακό περιεχόμενο – εκτός διαδικτύου. Οι εκτυπωτές που αναζητούν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες μπορεί να θέλουν να το διερευνήσουν.

Τι είναι η «διαδραστική εκτύπωση»;

Κατά κάποιο τρόπο, η εκτύπωση ήταν πάντα διαδραστική. Κολλημένες καρτ-ποστάλ, δείγματα προϊόντων, διαφημιστικά δώρα, όλα αυτά τα αντικείμενα έχουν σχεδιαστεί για να προκαλέσουν την αντίδραση της ομάδας-στόχου. Η διαδραστικότητα, πρωτίστως, σημαίνει την σιωπηρή ανταλλαγή πληροφοριών. Στη σημερινή σύγχρονη και ψηφιακή εποχή, έχει καθιερωθεί μια πιο επικεντρωμένη στο IT άποψη σχετικά με τη «διαδραστικότητα», υποδηλώνοντας ότι η αλληλεπίδραση συμβαίνει κυρίως μεταξύ ανθρώπου και υπολογιστή ή μηχανής-με-μηχανής.

Η εκτύπωση ήταν πάντα διαδραστική. Οι γραμμικοί κωδικοί που τυπώνονται στη συσκευασία και διασφαλίζουν ότι ο ταμίας δεν χρειάζεται να θυμάται την τιμή κάθε αντικειμένου στο κατάστημα, υπάρχουν εδώ και δεκαετίες. Οι γραμμικοί κωδικοί συνδέουν επίσης προϊόντα με δίκτυα πληροφορικής και logistics που βοηθούν στον εξορθολογισμό των αλυσίδων εφοδιασμού.

Τι είδους διαδραστικές επιλογές εκτύπωσης υπάρχουν;

Οι γραμμικοί κώδικες υπήρχαν εδώ και δεκαετίες και ήταν ίσως η πρώτη τεχνολογία που έκανε την εκτύπωση διαδραστική. Φωτογραφία: S. Angerer

Για λόγους σαφήνειας, αυτό το άρθρο θα επικεντρωθεί σε διαδραστικές εκτυπώσεις που έχουν σχεδιαστεί για να προσελκύσουν καταναλωτές σε επιχειρήσεις στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Υπάρχουν πολλές επιλογές:

  • Γραμμικοί κωδικοί και κωδικοί QR
  • Κωδικοί Κοινωνικών Μέσων (Pin Code, Nametag QR Code)
  • Σύντομοι σύνδεσμοι (short links)
  • NFC
  • Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR)

Γραμμικοί κωδικοί και κωδικοί QR

Οι κωδικοί QR χρησιμοποιούνται συχνά στις διαφημίσεις σε περιοδικά για τη σύνδεση της εκτύπωσης με το διαδραστικό περιεχόμενο. Φωτογραφία: S. Angerer

Οι γραμμικοί κωδικοί διατίθενται σε διάφορα πρότυπα, αλλά η ιδέα ενός απλού γραμμικού κωδικού για ανταλλαγή πληροφοριών από υπολογιστή σε υπολογιστή υπάρχει από το 1950. Ο κωδικός QR εφευρέθηκε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία και θεωρείται «δισδιάστατος» γραμμικός κωδικός. Αυτή η μορφή χρησιμοποιείται κυρίως με κάμερες κινητών τηλεφώνων. Πολλά από τα σημερινά smartphone αναγνωρίζουν κωδικούς QR χωρίς να χρειάζεται η εγκατάσταση κάποιας ειδικής εφαρμογής.

Ένας κωδικός QR ανοίγει συνήθως έναν σύνδεσμο προς έναν ιστότοπο ή έναν λογαριασμό σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Η εκτύπωση γραμμικού κώδικα ή κωδικού QR είναι πολύ εύκολη, καθώς έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν ακόμη και όταν έχουν υποστεί κάποια ελαφριά φθορά. Στη βιομηχανία εκτύπωσης υλικών συσκευασίας, είναι διαθέσιμες ειδικές φορητές συσκευές επαλήθευσης γραμμικών κωδικών, για να διασφαλίζεται ότι λειτουργούν όπως πρέπει.

Κωδικοί κοινωνικών μέσων

QR-Code για το Instagram Profile, που δημιουργήθηκε μέσα στην εφαρμογή. Φωτογραφία: S. Angerer

Με έναν κωδικό QR είναι εύκολο να συνδέσετε μια εφαρμογή εκτύπωσης με ένα προφίλ κοινωνικής δικτύωσης ή να ζητήσετε ένα «Like». Το Instagram σάς επιτρέπει ακόμη και να σχεδιάσετε έναν κωδικό QR μέσα στην εφαρμογή. Εάν κάποιος σαρώσει αυτόν τον κωδικό QR, ανοίγει τον λογαριασμό σας στο Instagram, εφόσον έχει εγκατεστημένη την εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο ή το tablet.

Το Pinterest Pincodes έχει την ίδια λειτουργία, κατευθύνει δηλαδή τον επισκέπτη σε έναν ιστότοπο ή έναν λογαριασμό σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπως είναι και ένας πίνακας Pinterest. Αν και, αυτό λειτουργεί μόνο σε επαγγελματικούς λογαριασμούς. Το κυκλικό Pinterest Pincode είναι επίσης αρκετά εύκολο να εκτυπωθεί.

Σύντομοι σύνδεσμοι

Για να συνδέσετε μια εκτυπωτική εφαρμογή με έναν διαδικτυακό πόρο, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε μια σύντομη διεύθυνση URL. Υπάρχουν αρκετές δωρεάν υπηρεσίες συντομεύσεων διευθύνσεων URL για την ανταλλαγή μιας μακράς διεύθυνσης με μια πιο σύντομη διεύθυνση URL.

NFC

Οι Επικοινωνίες Κοντινού Πεδίου (Near Field Communications) είναι συχνές στους χρηματοοικονομικούς και εφοδιαστικούς τομείς. Ουσιαστικά, τα μικροσκοπικά κυκλώματα μπορούν να επιστρωθούν σε πολλά προϊόντα εκτύπωσης. Εάν το κύκλωμα αυτό διαβαστεί με κάποιο τηλέφωνο με δυνατότητα NFC (τα περισσότερα σύγχρονα κινητά τηλέφωνα έχουν τέτοια δυνατότητα), μπορεί να μεταφέρει τον χρήστη σε βίντεο, ιστοτόπους ή λήψεις αρχείων.

Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR)

Το genARate SAS της Konica Minolta προσφέρει στους παρόχους υπηρεσιών εκτύπωσης μια πλατφόρμα για τη δημιουργία διαδραστικών εκτυπώσεων με AR. Φωτογραφία: Konica Minolta.

Η Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality) είναι μια «επέκταση» της πραγματικότητας που φαίνεται μέσω ενός φακού κάμερας, πιο συχνά με μια κινητή συσκευή όπως ένα smartphone ή tablet. Η διαδικασία κατασκευής είναι αρκετά περίπλοκη, καθώς μια ενεργοποιημένη με AR εικόνα απαιτεί χαρτογράφηση θέσης και δεδομένων 3D. Η αρχική ιδέα διερευνήθηκε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Όμως, η ικανότητα που απαιτείται στις συσκευές για να διασφαλιστεί μια τέτοια εμπειρία χωρίς εμπόδια, είναι διαθέσιμη εδώ και λίγα χρόνια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η AR παραμένει μια σχετικά εξειδικευμένη εφαρμογή.

Η Lego υιοθέτησε αυτήν την τεχνολογία γρήγορα. Η εταιρεία παιχνιδιών χρησιμοποιεί POS kiosks (αυτόνομα σημεία πώλησης με μεγάλη οθόνη αφής) σε κεντρικά καταστήματα για να δημιουργήσει εμπειρίες AR. Σήμερα, η εφαρμογή «Hidden Side» προσφέρει παιχνίδια AR πολλαπλών παικτών με συγκεκριμένα κουτιά Lego.

Πώς μπορώ να δημιουργήσω μια εμπειρία AR για ένα έντυπο προϊόν;

Οι εκτυπωτές έχουν μεγάλη εμπειρία σχετικά με τη δημιουργία ψηφιακών δεδομένων. Ωστόσο, η εξειδίκευσή τους καλύπτει κυρίως την προεκτύπωση. Ένας πελάτης που θέλει μια εμπειρία AR να περιλαμβάνεται στο εκτυπωμένο προϊόν του, πιθανότατα θα ψάχνει για μια ολοκληρωμένη λύση, συμπεριλαμβανομένων των εκτυπώσεων και των AR.

Έχουν σχεδιαστεί πλατφόρμες SaS (Software as a Service), από μεγάλες και γνωστές εκτυπωτικές εταιρείες, που περιλαμβάνουν όλα τα εργαλεία που χρειάζονται οι εκτυπωτές για να εκτυπώσουν και να δημιουργήσουν μια εμπειρία AR. Το διαδραστικό μέρος δημιουργείται σε μια πύλη προγράμματος περιήγησης, οπότε δεν απαιτείται ακριβό και περίπλοκο πρόσθετο λογισμικό. Μέρος της πλατφόρμας είναι και μια δωρεάν εφαρμογή για συσκευές Android και iOS, που επιτρέπει στους τελικούς καταναλωτές να βιώσουν την εμπειρία AR, καθώς και εργαλεία για την ανάλυση της συμπεριφοράς και των μετρήσεων των χρηστών.

Υπάρχουν και άλλες επιλογές για τη δημιουργία εμπειριών AR, συμπεριλαμβανομένων πόρων προγραμματιστών απευθείας από την Google καθώς και από την Apple. Αυτοί στοχεύουν κυρίως έμπειρους δημιουργούς 3D, γεγονός που δυσκολεύει τους νεοεισερχόμενους.

Είναι η διαδραστική εκτύπωση μια πορεία προς το μέλλον της εκτύπωσης;

Καθώς συνεχίζεται η COVID-19, πολλοί άνθρωποι έχουν αποδεχθεί ότι τα πράγματα δεν θα επιστρέψουν στο «κανονικό». Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη ξενοδοχειακή βιομηχανία και το λιανεμπόριο, αλλά και για άλλους επιχειρηματικούς τομείς. Ακόμη και οι καταναλωτές με λίγη γνώση της τεχνολογίας έχουν γίνει έμπειροι αγοραστές στο Διαδίκτυο και συμμετέχουν σε τηλεδιασκέψεις τους τελευταίους μήνες. Οι υβριδικές αγορές (online και καταστήματα) έχουν σημειώσει μεγαλύτερη πρόοδο από αυτή που αναμενόταν.

Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών θα αλλάξει τα εμπορικά καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα για τα επόμενα χρόνια. Θα δημιουργήσει επίσης μια αυξανόμενη ζήτηση για σύνδεση του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου για να προσελκύσει τους υβριδικούς πελάτες με μια μοναδική εμπειρία αγορών. Οι εκτυπωτές που εξετάζουν τους διάφορους τρόπους για να κάνουν την εκτύπωση πιο διαδραστική θα μπορούν επομένως να γίνουν οι μοναδικοί τεχνολογικοί συνεργάτες των πελατών τους, διασφαλίζοντας, σε αντάλλαγμα, εκτυπωτικές δουλειές.

πηγή: https://www.fespa.com/en/news-media/features/the-time-is-right-for-interactive-print