Ο Paul Lindström μοιράζεται μαζί σας ό,τι χρειάζεται να γνωρίζετε για το σχεδιασμό ψηφιακών εκτυπώσεων σε υφάσματα.

Η ψηφιακή εκτύπωση σε υφάσματα είναι εξαιρετική επιλογή για να μεταδώσουμε νέες ιδέες, χρησιμοποιώντας κάθε είδους ύφασμα. Όταν συνδυάζεται η ψηφιακή εκτύπωση και το ύφασμα οι δυνατότητες είναι τεράστιες για όλες τις εφαρμογές, από επιγραφές έως είδη ένδυσης και εσωτερική διακόσμηση. Οι τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδιασμού για εξωτερικούς χώρους όπως επιγραφές, τέντες και περίπτερα είναι διαφορετικές από αυτές για το σχεδιασμό εσωτερικού χώρου και ενδυμάτων. Υπάρχουν όμως κάποια τεχνικά ζητήματα που είναι κοινά σε διαφορετικού είδους ψηφιακές εκτυπώσεις.

Όταν σχεδιάζετε για ψηφιακές εκτυπώσεις σε ύφασμα, μπορείτε να χρησιμοποιείτε την ίδια λίστα ελέγχου όπως με τις συμβατικές εκτυπώσεις για όφσετ, μεταξοτυπία ή φλεξογραφία. Και αν σας έχουν πληροφορήσει ότι δεν υπάρχουν τεχνικές απαιτήσεις στην ψηφιακή εκτύπωση όσον αφορά τον τρόπο προετοιμασίας των αρχείων, δυστυχώς κάνουν λάθος ή υποτιμούν τις δυσκολίες.

Όταν ελέγχουμε τις εργασίες προς εκτύπωση είναι σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη την ανάλυση των εικόνων και να χρησιμοποιούμε τον καταλληλότερο τύπο αρχείου για (διανυσματικά) γραφικά και φωτογραφίες. Άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά που χρειάζονται προσοχή περιλαμβάνουν το ξάκρισμα, τη διπλή εκτύπωση (overprint) ή όχι, την αλληλοεπικάλυψη ή “κουμπώματα” μεταξύ των χρωμάτων (trapping), την επανάληψη των μοτίβων (εάν υπάρχουν), τις χρησιμοποιούμενες γραμματοσειρές κ.α. Σχετικά με τη διαχείριση χρώματος, δεν είναι δυνατό να αναπαραχθούν όλα τα χρώματα σε όλους τους εκτυπωτές και σε όλα τα υλικά. Μην πιστέψετε οποιονδήποτε ισχυρίζεται το αντίθετο γιατί δεν είναι αλήθεια. Αν σας απασχολεί η χρωματική πιστότητα του έργου σας, υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες που πρέπει να τηρείτε από την αρχή.

Μερικά συνηθισμένα λάθη κατά τον προεκτυπωτικό έλεγχο (Preflight)

Ο όρος “Preflight” χρησιμοποιήθηκε αρχικά στην αεροπορία το 1935 και αναφέρεται στους ελέγχους που ο πιλότος και το προσωπικό εδάφους πραγματοποιούσαν στο αεροπλάνο πριν του επιτρέψουν να απογειωθεί. Ο Chuck Weger, στέλεχος των γραφικών τεχνών, γύρω στο 1990 κατέληξε στο ότι κάτι τέτοιο ήταν απαραίτητο για τα ηλεκτρονικά αρχεία πριν σταλούν για εκτύπωση. Ο προεκτυπωτικός έλεγχος μπορεί να είναι μια απλή γραπτή λίστα του τύπου: “Να μην ξεχάσω να ελέγξω ότι...” ή να γίνεται χρησιμοποιώντας ειδικό λογισμικό για τον έλεγχο των αρχείων πριν σταλούν για εκτύπωση.

Τι να προσέχετε κατά την προετοιμασία των αρχείων σας

Το πιο συνηθισμένο λάθος στα γραφικά που στέλνονται για εκτύπωση είναι οι φωτογραφίες να έχουν πολύ χαμηλή ανάλυση. Πάντως για κάποιες εκτυπώσεις μεγάλου μεγέθους, όταν η τυπωμένη επιφάνεια θα φαίνεται από μακριά, δεν χρειάζεται να ακολουθείτε τον γενικό κανόνα της ανάλυσης των 300 ppi (πίξελ ανά ίντσα). Θα έπρεπε όμως να έχετε 100 ppi πραγματική ανάλυση ακόμα και για εκτύπωση σε ύφασμα. Με τον όρο “πραγματική” εννοούμε την ανάλυση αφού έχετε ενθέσει και μεγεθύνει την εικόνα στο πρόγραμμα σχεδίασης. Αν ενθέσετε μία εικόνα 300 ppi αλλά μετά την μεγεθύνετε κατά 200% μειώνετε κατά το ήμισυ την πραγματική ανάλυση που γίνεται 150 ppi. Αν η εικόνα προορίζεται για θέαση από κοντά, τότε ίσως να δείχνει κάπως θολή. Από την άλλη πλευρά όμως, τα υφάσματα εκ φύσεως έχουν ανώμαλη επιφάνεια κι έτσι θα μπορέσετε να κάνετε τη δουλειά σας με μια σχετικά χαμηλή ανάλυση εικόνων. Προσέξτε όμως: Πάντα είναι καλύτερα να προετοιμάζετε τη δουλειά σωστά πριν τη στείλετε για εκτύπωση.

Το “ξάκρισμα” αφορά τις εκτυπώσεις μέχρι την άκρη του υλικού εκτύπωσης. Είναι ο όρος που περιγράφει την εικόνα που φτάνει μέχρι το όριο που κόβεται μια τυπωμένη επιφάνεια και προεκτείνεται έξω από αυτό. Πάντα πρέπει να εξασφαλίζετε πως υπάρχουν 3-5 χιλιοστά ξακρίσματος σε κάθε εικόνα έτσι ώστε να μην έχετε κενά όταν το ύφασμα θα κοπεί ή θα ραφτεί με άλλα κομμάτια ενός ενδύματος ή μιας εσωτερικής διακόσμησης.

Τα “Κουμπώματα” ή “Αλληλοεπικάλυψη” είναι ο όρος που περιγράφει την επαφή διαφορετικών χρωμάτων σε ένα σχέδιο τα οποία, σε συνάρτηση με τα χαρακτηριστικά των μελανιών, μπορεί να διαφοροποιηθούν χρωματικά στην περιοχή που εφάπτονται και αλληλοεπικαλύπτονται. Για παράδειγμα, αν έχετε μία επιφάνεια καθαρού κίτρινου (Υ) και μία επιφάνεια καθαρού κυανού (C) δίπλα-δίπλα, θα εμφανιστεί πράσινο στην περιοχή επαφής τους λόγω μικρής έστω απώλειας σύμπτωσης κατά την εκτύπωση. Ευτυχώς όμως οι περισσότερες ψηφιακές εκτυπωτικές μηχανές είναι εξαιρετικά ακριβείς. Ως εκ τούτου, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Αν όμως αμφιβάλετε θα πρέπει να ρωτήσετε στο τμήμα προεκτύπωσης της εκτυπωτικής μονάδας που συνεργάζεστε, για τις ρυθμίσεις που πρέπει να κάνετε στα αρχεία που θα δώσετε. Κάποιες φορές αυτό γίνεται καλύτερα κατά την επεξεργασία στο τμήμα προεκτύπωσης και σε αυτή την περίπτωση θα σας ενημερώσουν. Έτσι κι αλλιώς είναι σημαντικό να ρωτήσετε.

Πως να προετοιμάσετε τα αρχεία σας

Οι περισσότεροι εκτυπωτές με εμπειρία σε ψηφιακές εκτυπώσεις υφασμάτων θα σας καθοδηγήσουν στην προετοιμασία των αρχείων για συγκεκριμένα είδη εργασιών.

Θα λάβετε οδηγίες σχετικά με τα είδη αρχείων που προτιμά ο εκτυπωτής για εικόνες και λογότυπα. Για τα αρχεία του Adobe Illustrator, είναι λογικό να μετατρέπονται τα κείμενα στα σχέδια και τα λογότυπα σε περιγράμματα χαρακτήρων (outlines) ώστε να αποφεύγονται προβλήματα με γραμματοσειρές που λείπουν.

Θα λάβετε επίσης οδηγίες σχετικά με τη διαχείριση χρώματος, και ειδικά ποια χρωματικά προφίλ προτιμούν για εργασίες RGB και ποια ICC profiles συνιστούν για εργασίες CMYK. Αν στην εργασία σας χρησιμοποιείτε spot χρώματα θα πρέπει να βεβαιωθείτε αν ο εκτυπωτής σας χρησιμοποιεί ατόφια spot χρώματα ή αν τα μετατρέπει στο χρωματικό χώρο, δηλαδή στο συνδυασμό μελανιών, που δουλεύει. Σε περίπτωση μετατροπής θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι θα τυπωθούν τα χρώματα που θέλετε, γι αυτό ζητήστε ακριβή χρωματικά δοκίμια πριν την τελική εκτύπωση.

Πολλοί επαγγελματίες σχεδιαστές γραφικών υψηλών απαιτήσεων χρησιμοποιούν εξειδικευμένο λογισμικό για προεκτυπωτικό έλεγχο. Τα πιο γνωστά προγράμματα είναι τα Callas PDF Toolbox, Enfocus PitStop και Markzware FlightCheck. Αν χρησιμοποιείτε τη σουίτα Adobe CC έχετε κάποιες βασικές επιλογές προεκτυπωτικού ελέγχου μέσα από το InDesign και μια “ελαφριά” έκδοση του Callas PDF Toolbox ενσωματωμένη στο Adobe Acrobat Pro. Αν δεν το έχετε δοκιμάσει θα έπρεπε να το κάνετε αφού υπάρχουν διαθέσιμες πολλές επιλογές επιδιορθώσεων αρχείων στις λειτουργίες προεκτυπωτικού ελέγχου του Acrobat Pro.

Λεζάντα: Αν και μπορείτε να ελέγξετε και να βελτιστοποιήσετε τα αρχεία σας μόνοι σας, η τελική προετοιμασία και βελτιστοποίηση γίνεται καλύτερα με το ειδικό λογισμικό στα τμήματα προεκτύπωσης. Εδώ το RIP, χρησιμοποιείται για να τοποθετήσει τα διαφορετικά κομμάτια ενός ενδύματος πάνω στο υλικό εκτύπωσης.

Πάντως, είναι γεγονός ότι τα συστήματα RIP μπορούν να βελτιώσουν τη δουλειά σας, δεν μπορούν όμως να επιδιορθώσουν σοβαρά λάθη ή παραλείψεις. Έτσι είναι ουσιώδες να μάθετε σε ποια στάδια ελέγχου πρέπει να δίνετε μεγάλη προσοχή και να βεβαιώνεστε ότι προετοιμάζετε τα αρχεία σας σωστά. Με αυτό τον τρόπο θα επιτύχετε την κορυφαία ποιότητα που επιθυμείτε στο τελικό αποτέλεσμα.

Paul Lindström

Πηγή: https://www.fespa.com